www.zak24.pl
KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Ikona z Manoppello prototypem wizerunków Chrystusa

32,99 

ISBN: 978-83-7865-139-0
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 94
Format: 190×250 mm

oprawa miękka

Opis

Ikona z Manoppello prototypem wizerunków Chrystusa

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Autor: Karolina Aszyk, Zbigniew Treppa

 

 

Praca Karoliny Aszyk i Zbigniewa Treppy wnosi ważny wkład  w badania nad obrazami acheiropoietos. Jest ona rzetelnie dokumentowana i naukowo zweryfikowana. Nowością tych badań jest próba udowodnienia, dzięki zastosowaniu specjalnej techniki oświetlania obiektu, że materiał, na którym widnieje twarz Chrystusa, jest bisiorem. Analiza fotografii o bardzo małym kącie padania światła, uwydatniającego najdrobniejsze szczegóły załamań i zagięć tkaniny, zdaje się sugerować, że chodzi o bisior, choć pewności nie ma, o czym skrzętnie informują gdańscy naukowcy. Biorą oni także pod uwagę możliwość wykorzystania lnu jako podłoża obrazu, ale zarówno w jednym, jak i drugim przypadku jedno pozostaje niepodważalne – nie ma innego racjonalnego wytłumaczenia sposobu utworzenia się obrazu aniżeli nadprzyrodzony.

z recenzji dr. hab. Witolda Kawedkiego, CSsR, prof. UKSW

Spis treści
Podziękowania …………………………………………………………………………………………………. 7
Wstęp ……………………………………………………………………………………………………………. 9
1. Stan badań podłoża Chusty z Manoppello oraz hipotezy dotyczące
utworzenia się obrazu ……………………………………………………………………………………………………….. 14
1.1. Hipotezy wyjaśniające sposób wykonania obrazu z manoppelliańskiej Chusty ………… 18
1.2. Wnioski …………………………………………………………………………………………………….. 24
2. Analiza zjawiska wariantowości oraz właściwości awersu i rewersu obrazu z Chusty
z Manoppello …………………………………………………………………………………………………………………….. 26
2.1. Wpływ oświetlenia na zjawisko wariantowości obrazu z manoppelliańskiej Chusty …… 26
2.2. Analiza awersu i rewersu obrazu z manoppelliańskiej Chusty…………………………………… 37
3. Chusta z Manoppello jako prototyp wizerunków Jezusa Chrystusa
w ikonografi i chrześcijańskiej …………………………………………………………………………………………… 48
3.1. Poszukiwanie odniesień dla wizerunków Chrystusa w obrazie z Całunu turyńskiego … 49
3.2. Chusta z Manoppello podstawowym odniesieniem dla wizerunków Chrystusa ……… 57
4. Chusta z Manoppello jako acheiropit ……………………………………………………………………………. 76
4.1. Kryteria uznania obrazu za obraz acheiropoietos ……………………………………………………… 77
4.2. Dlaczego obraz z Chusty z Manoppello należy uznać za obraz acheiropoietos? ………. 79
5. Chusta z Manoppello w perspektywie teologicznej ………………………………………………………. 86
Zakończenie ………………………………………………………………………………………………………………………. 91
Spis ilustracji ……………………………………………………………………………………………………………………… 93

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “Ikona z Manoppello prototypem wizerunków Chrystusa”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *