www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Hydrodynamiczne łożyska wzdłużne z warstwą ślizgową z PEEK

31,00  (w tym 5% VAT)

ISBN/ISSN: 978-83-7348-696-6

Wydanie: 1

Rok publikacji: 2017

Stron: 216

Brak w magazynie

Opis

Hydrodynamiczne łożyska wzdłużne z warstwą ślizgową z PEEK

Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej

Wodtke Michał

 

 

Słowa kluczowe: pokrycia polimerowe, hydrodynamiczne łożyska wzdłużne

 

Opis:

Monografia zawiera podsumowanie stanu wiedzy w zakresie hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych z polimerową warstwą ślizgową uzupełnione o wyniki badań własnych autora w tym obszarze.

W pierwszej części przedstawiono obszerny przegląd znanych z literatury wyników badań, a także opis doświadczeń eksploatacyjnych łożysk z wahliwymi segmentami z pokryciem powierzchni ślizgowej materiałami polimerowymi na bazie PTFE oraz PEEK. Materiały te, z uwagi na swoje właściwości mechaniczne oraz tribologiczne, stanowią atrakcyjną alternatywę dla najczęściej stosowanych materiałów na pokrycia segmentów łożyskowych, jakim są wysokocynowe stopy białego metalu. Łożyska z pokryciem polimerowym w porównaniu do łożysk z pokryciem białym metalem mogą działać np. pod większym obciążeniem oraz w warunkach wyższej temperatury oleju.

W drugiej części monografii zaprezentowano wyniki zrealizowanych przez autora badań teoretycznych i doświadczalnych hydrodynamicznych łożysk wzdłużnych z pokryciem polimerowym, w szczególności wykonanym z kompozytu PEEK. Badania przeprowadzono dla różnych stanów działania łożyska oraz zmiennych wymuszeń, m.in. prędkości obrotowej oraz obciążenia osiowego. Analogiczne analizy autor zrealizował również dla łożyska z pokryciem białym metalem. Pozwoliło to na wykazanie różnic w parametrach pracy oraz przebiegu zjawisk i procesów towarzyszących działaniu badanych odmian konstrukcyjnych łożysk.

 

 

SPIS TREŚCI
WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ I SKRÓTÓW
WSTĘP
1. HYDRODYNAMICZNE ŁOŻYSKA WZDŁUŻNE Z POLIMEROWĄ
WARSTWĄ ŚLIZGOWĄ – STAN WIEDZY
1.1. Rys historyczny
1.2. Materiały stosowane na łożyska z wahliwymi segmentami
1.2.1. Babbit (biały metal)
1.2.2. PTFE (politetrafluoroetylen)
1.2.3. PEEK (polieteroeteroketon)
1.2.4. Porównanie materiałów stosowanych na warstwy ślizgowe łożysk
1.2.5. Wpływ warunków pracy na opory tarcia par ciernych polimer–metal
1.3. Połączenie polimerowej warstwy ślizgowej z segmentem łożyska
1.3.1. Rodzaje połączeń
1.3.2. Wytrzymałość połączenia
1.4. Badania teoretyczne łożysk
1.4.1. Zjawiska i procesy towarzyszące działaniu łożyska
1.4.2. Rozwój badań łożysk wzdłużnych
1.4.3. Problemy badań
1.4.4. Aktualnie rozwijane metody badań teoretycznych
1.4.5. Wyniki badań teoretycznych łożysk z polimerową warstwą ślizgową
1.5. Badania doświadczalne łożysk
1.5.1. Problemy badań doświadczalnych
1.5.2. Wyniki badań doświadczalnych łożysk z pokryciem polimerowym
1.5.3. Doświadczenia eksploatacji
1.6. Podsumowanie stanu wiedzy
1.6.1. Wady i zalety łożysk z polimerową warstwą ślizgową
1.6.2. Materiały warstw ślizgowych
1.6.3. Wnioski z przeglądu wyników badań teoretycznych
i doświadczalnych
2. PROBLEMATYKA BADAWCZA. CEL I ZAKRES PRACY
3. BADANIA TEORETYCZNE
3.1. Model teoretyczny łożyska wzdłużnego
3.2. Ocena wybranych parametrów materiałowych pokrycia
3.2.1. Moduł sztywności wzdłużnej pokrycia segmentu w funkcji
temperatury
3.2.2. Przewodność cieplna pokrycia segmentu
3.3. Wyniki analiz TEHD łożyska wzdłużnego
3.3.1. Wpływ prędkości obrotowej
3.3.2. Wpływ nacisków średnich w łożysku
3.4. Rozkład nacisków na powierzchni ślizgowej łożyska
3.5. Podsumowanie wyników badań teoretycznych
4. BADANIA DOŚWIADCZALNE
4.1. Obiekt badań
4.2. Stanowisko badawcze łożysk wzdłużnych SON
4.3. Monitorowane parametry pracy łożyska
4.3.1. Obciążenie łożyska i prędkość obrotowa tarczy wału
4.3.2. Parametry oleju smarującego
4.3.3. Czujniki przemieszczeń – pochylenie segmentu
4.3.4. Moment tarcia w łożysku
4.3.5. Temperatura tarczy oporowej
4.3.6. Temperatura powierzchni ślizgowej i segmentów
4.4. Problemy pomiaru temperatury powierzchni ślizgowej
4.5. Wyniki badań doświadczalnych
4.5.1. Badania w stanach ustalonych – wpływ prędkości
4.5.2. Badania w stanach ustalonych – wpływ nacisków średnich
4.5.3. Krzywe Stribecka-Herseya
4.5.4. Wybiegi łożyska pod obciążeniem
4.6. Podsumowanie wyników badań doświadczalnych
5. WNIOSKI KOŃCOWE I PODSUMOWANIE
5.1. Wnioski praktyczne
5.2. Wnioski dotyczące dalszych badań
BIBLIOGRAFIA
Streszczenie w języku polskim
Streszczenie w języku angielskim

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Hydrodynamiczne łożyska wzdłużne z warstwą ślizgową z PEEK”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *