www.zak24.pl
KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

E-learning i blended learning w nauczaniu akademickim. Zagadnienia metodyczne

26,00 

ISBN/ISSN: 978-83-7348-613-3

Wydanie: 1

Rok publikacji: 2017

Stron: 178

Opis

E-learning i blended learning w nauczaniu akademickim. Zagadnienia metodyczne

Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej

Mokwa-Tarnowska Iwona

 

 

Słowa kluczowe: blended learning, e-learning

 

Opis:

Niniejsza książka jest poradnikiem metodycznym przeznaczonym dla nauczycieli akademickich, którzy interesują się e-learningiem i blended learningiem, czyli nauczaniem komplementarnym. Skierowana jest do szerokiego grona odbiorców – zarówno do osób mających już własne doświadczenia, które chciałyby poszerzyć swoją wiedzę z zakresu metodyki, jak i do nauczycieli, którzy o e-learningu tylko słyszeli i do tej pory nie mieli ani okazji przyjrzeć się materiałom dydaktycznym stworzonym za pomocą narzędzi internetowych, ani sposobności uczestniczyć w jakichkolwiek szkoleniach lub programach edukacyjnych wykorzystujących Internet do nauczania.

Zawiera ona wieloaspektową analizę specyfiki środowiska e-learningowego oraz wpływu, jaki wywarły dwie główne teorie nauczania – behawioryzm i konstruktywizm – na programy online. Omówiono sposoby integracji zajęć tradycyjnych z komponentem e-learningowym stworzonym za pomocą narzędzi systemu do zarządzania kursami, jakim jest platforma Moodle, i innych aplikacji, a także typy materiałów dydaktycznych, które umożliwiają studentom osiągnięcie zamierzonych celów edukacyjnych oraz rozwinięcie wiedzy i różnorodnych umiejętności przydatnych w dalszej nauce i życiu zawodowym. Dużo uwagi poświęcono zagadnieniom aktywizowania i motywowania uczących się do pracy w środowisku e-learningowym, a także metodom monitorowania ich aktywności, mającym na celu pozytywną stymulację i ocenę postępów. Przedstawiono również zalety i wady e-learningu z punktu widzenia studentów, nauczycieli akademickich i władz uczelni.

Niniejszy poradnik metodyczny ma pomóc nauczycielom w konstruowaniu atrakcyjnych i efektywnych zajęć e-learningowych oraz blended learningowych, które poprawią jakość nauczania i zwiększą prestiż uczelni. Omawiane w nim przykłady wykorzystania e-learningu w różnych szkołach wyższych pokazują zarówno wartość dodaną, jaką może on stanowić, jak i problemy, jakie ze sobą niesie. Zestawy dobrych praktyk uwypuklają to, na co nauczyciel zaczynający tworzyć materiały e-learningowe lub pragnący zwiększyć swoje kompetencje musi zwrócić uwagę, żeby osiągnąć sukces edukacyjny. Pomóc w tym może również ankieta umożliwiająca samoocenę zaprojektowanego i wykonanego przez siebie kursu e-learningowego.

E-learning może być inspirującym środowiskiem pracy i nauki, wzmacniającym ciekawość poznawczą i kreatywność oraz źródłem zróżnicowanych interakcji pomagających studentom rozwinąć umiejętność pracy w zespole i zdolność kierowania swoim własnym procesem edukacyjnym. Daje też szansę nauczycielom akademickim na stworzenie nowatorskich programów nauczania, które uczynią go lepszym i nowocześniejszym edukatorem.

 

 

Spis treści

Od Autora       

  1. Teorie, podejścia edukacyjne i metody uczenia się wykorzystywane do projektowania zajęć e-learningowych

1.1. Behawioryzm

1.1.1. Taksonomia Blooma i jej modyfikacje

1.1.2. Formułowanie celów – czasowniki behawioralne

1.1.3. Behawiorystyczne ocenianie

1.2. Konstruktywizm

1.2.1. Odmiany konstruktywizmu

1.2.2. Konstruktywistyczny nauczyciel

1.2.3. Materiały edukacyjne i narzędzia używane do ich stworzenia

1.2.4. Ocenianie postępów

1.2.5. Konstruktywizm w pigułce

1.3. Konstrukcjonizm

1.3.1. Uczeń i nauczyciel w środowisku konstrukcjonistycznym

1.3.2. Projekt LEGO / Logo

1.4. Konektywizm

1.5. Podsumowanie

1.6. Literatura uzupełniająca poświęcona behawioryzmowi, neobehawioryzmowi, konstruktywizmowi, konstrukcjonizmowi oraz konektywizmowi

  1. E-learning i blended learning

2.1. Początki nauczania wspomaganego komputerowo

2.2. Fiasko edukacyjne

2.3. Nowoczesny e-learning

2.4. Blended learning, czyli nauczanie komplementarne

2.4.1. Połączenie mediów

2.4.2. Aplikacje do tworzenia zajęć blended

2.5. Literatura uzupełniająca poświęcona ogólnym zagadnieniom związanym z nauczaniem przez Internet

  1. Zdobycie nowych umiejętności przygotowujących do uczenia się przez całe życie

3.1. Myślenie refleksyjne

3.2.        Myślenie analityczne

3.3.        Myślenie krytyczne

3.4.        Umiejętność współpracy

3.5.        Przyswajanie wiedzy i umiejętności

3.6.        Literatura uzupełniająca dotycząca wpływu e-learningu na rozwój umiejętności

  1. Projektowanie zajęć e-learningowych i blended learningowych

4.1. Efekt synergiczny

4.2. Sposoby integracji

4.3. Plan zajęć

4.4. Aktywności synchroniczne i asynchroniczne

4.5. Komponowanie materiałów edukacyjnych

4.5.1. Długość modułów

4.5.2. Dostępność

4.5.3. Kompozycja stron

4.5.4. Linki do materiałów uzupełniających

4.5.5. Linearność i nielinearność

4.6. Trudności wynikające ze złej koncepcji kursu e-learningowego

4.7. Zapewnienie jakości tworzonych i współtworzonych materiałów e-learningowych

4.8. Podsumowanie

4.9. Literatura uzupełniająca poświęcona tworzeniu zajęć w środowisku e-learningowym

  1. Aktywizowanie studentów do pracy w środowisku e-learningowym

5.1. Koncepcja metodyczna kursu

5.2. Struktura kursu

5.3. Wsparcie

5.4. Zasoby i aktywności

5.4.1. Pytania do samooceny, punkty i zagadnienia do refleksji

5.4.2. Typy zadań

5.4.2.1. Zadania aktywne

5.4.2.2. Zadania refleksyjne

5.4.2.3. Zadania kolaboracyjne i kooperacyjne

5.4.2.4. Zadania dialogiczne

5.4.3. Tworzenie zasobów i aktywności za pomocą narzędzi platformy Moodle

5.5. Komunikacja i interakcja

5.5.1. Afordancje narzędzi

5.5.2. Rodzaje interakcji i komunikacji

5.5.3. Wyrażanie emocji

5.6. Nauczyciel

5.7. Studenci

5.8. Dynamika prowadzenia zajęć

5.9. Ewaluacja

5.9.1. Oceny formatywne i sumatywne

5.9.2. Quizy i testy

5.9.3. Współocenianie i samoocenianie

5.9.4. E-portfolia

5.9.5. Zalety i wady e-oceniania

5.10. Założenia behawioryzmu, konstruktywizmu i konstrukcjonizmu widoczne w przykładowych materiałach e-learningowych

5.11. Literatura uzupełniająca na temat pracy studentów w środowisku e-learningowym

  1. Ocena własnego kursu e-learningowego
  2. Zalety i wady e-learningu
  3. Uwagi końcowe

Bibliografia

 

 

 

 

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “E-learning i blended learning w nauczaniu akademickim. Zagadnienia metodyczne”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *