www.zak24.pl
KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Czytanie i pisanie. Metodyka zajęć korekcyjno-wychowawczych

23,99 

ISBN: 978-83-7326-560-8
Rok wydania: 2017
Liczba stron: 128
Format: A5

oprawa miekka

Opis

Czytanie i pisanie. Metodyka zajęć korekcyjno-wychowawczych

 Autor: Małgorzata Rocławska-Daniluk

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
Rozdz. I. Czytanie i pisanie – tło teoretyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1. Czym jest czytanie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
2. Rozwój umiejętności czytania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
3. Koncepcje dotyczące płynnego czytania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
4. Czym jest pisanie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
5. Rozwój umiejętności pisania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
6. Dojrzałość do czytania i pisania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
7. Rola funkcji słuchowej w czytaniu i pisaniu . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
8. Podstawowe objawy zaburzeń czytania i pisania . . . . . . . . . . . . . . 39
Rozdz. II. Metodyka zajęć korekcyjno-wyrównawczych –
tło teoretyczne wybranych metod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
1. Glottodydaktyka . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
2. Logorytmika . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Rozdz. III. Czytanie i pisanie na zajęciach
korekcyjno-wyrównawczych. Materiały praktyczne . . . . . . . . 59
1. Ćwiczenia na etapie wstępnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59
2. Ćwiczenia na etapie średnio zaawansowanym . . . . . . . . . . . . . . . . 76
3. Ćwiczenia na etapie zaawansowanym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Aneks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
1. Próbki pisma dzieci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
2. Znaki alfabetu IPA, alfabetu ortofonicznego
B. Rocławskiego oraz alfabetu słowiańskiego . . . . . . . . . . . . . . . . 117
Spis tabel i rycin . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Bibliografi a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120

Wprowadzenie

Na początek fragment z literatury:
„Miałem sześć czy siedem lat, kiedy mój dziadek zaczął mnie uczyć czytania
i pisania. Było to tak: pewnego wieczora dziadek wydostał skądś cieniutką książeczkę,
trzepnął nią o swoją dłoń i o moją głowę i powiedział wesoło:
– No, gębo kałmucka, siadaj do abecadła. Widzisz tę fi gurę? To a. Powiedz a.
To be, to ce. Zrozumiałeś?
– Zrozumiałem.
– Kłamiesz.
Dotknął palcem drugiej litery.
– Co to?
– Be.
– A to?
– Ce.
– A to? – wskazał na czwartą literę.
– Nie wiem.
– De. No, a to, co?
– A.
– Trafi łeś. Mów: Ce, de, e, ef!
Objął mnie krzepkim, gorącym ramieniem i wodząc palcem po literach abecadła,
leżącego tuż przed moim nosem, krzyczał coraz głośniej:
– Gie! Ha!
Ogromnie bawiły mnie te znajome dźwięki – de, e, ef, gie, ha – przedstawione
na papierze za pomocą nieskomplikowanych znaków, i z łatwością zapamiętałem
wszystkie fi gury.
W ciągu dwóch godzin dziadek pędził mnie przez abecadło i pod koniec lekcji
umiałem ponad dziesięć liter, nie rozumiejąc zupełnie, po co to wszystko i jak
można czytać za pomocą znaków alfabetu.”1

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “Czytanie i pisanie. Metodyka zajęć korekcyjno-wychowawczych”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *